Så gör du succé med egenproducerad webb-TV / by Mikael Cross

Året är 1984 och Herbert Söderström presenterar sin egen analys av "hemdatorns" framtid.

Nästan hälften av svenskarna mellan 15-74 konsumerar varje dag underhållning online via plattformar som Netflix, Youtube och Viaplay. Tiden för linjär-TV är förbi. Webb-TV är det som gäller. Egenproducerat och relevant innehåll för webben är därför ett perfekt exempel på hur företag genom rörliga medier och storytelling kan nyttja styrkan av digitala plattformar för att bygga varumärke, relationer och driva affärer framåt.

Egenproducerat innehåll för webben är ett genidrag som når ut direkt till målgruppen och är ett perfekt exempel på hur du genom rörliga medier och storytelling kan nyttja digitala plattformar för att bygga varumärke, relationer och driva affärer framåt.

Webb-TV tittandet ökar för varje dag som går och ett bolag som ser potentialen i nya konsumtionsmönster och i den digital utvecklingen är Nelly.com som redan efter två månader av premiären för den egenproducerade webbserien Filter haft över 700 000 visningar, varav majoriteten är Nellys egna målgrupp.

Det linjära Tv-tittandet minskar för varje dag som går och 45 procent av svenskarna mellan 15-74 tittar på webb-TV varje dag och bland de äldre ökar webb-TV tittandet mest av alla grupper. Tydligast för online-tittande är trenden bland ungdomar och unga vuxna mellan 15-24. En av de som i sin marknadsföringsstrategi  satsar på egenproducerat innehåll på digitala och sociala kanaler är e-handlaren Nelly.com som tagit fram webbserien Filter. Varje avsnitt är mellan 2-7 minuter långa och handlingen kretsar kring tre tjejer i 25-årsåldern som söker efter det perfekta livet med hjälp av kärlek, drama, snygga kläder och bloggar.

Distribution av serien sker genom digitala plattformar som youtube, egna hemsidan Nelly.com och MTG´s Viafree. Smarta och noggrant utvalda interaktioner där man kan köpa karaktärernas "look" från de olika säsongerna på Nellys hemsida, följa huvudkaraktären på Instagram och andra invävda aktiviteter som ambassadörssamarbeten och kollektionssläpp är som en perfect match made in heaven.

Succén med Filter är ett faktum och att Nelly satsar på egenproducerat för webb-TV är ett genidrag och ett perfekt exempel på hur man genom rörliga medier och storytelling kan bygga varumärke, relationer och driva affärer framåt. Under 2017 blev det även officiellt att Nellys systerbolag NLY man spinner vidare på egenproducerat innehåll och gör en webbserie i sex delar med humorduon (och instagramprofilerna) Tom & Petter. 

Filter är nu inne på fjärde säsongen och finns tillgänlig både på youtube, Nellys hemsida och på MTG´s plattform Viafree.

Det ni borde fråga er själva är om ni verkligen ska köpa den där reklamplatsen i linjär-TV eller kanske göra som Nelly och skapa eget innehåll? 

Filter - Trailer


Vi är contentbyrån specialiserade på konceptutveckling, storytelling och visuellt innehåll. Tillsammans med konsulter/strateger, kreatörer och projektledare hjälper vi kunder att skapa strategier och innehåll som ger affärer, stärker varumärken och engagerar. Skicka oss ett mail på info[a]merixmedia.se så berättar vi mer!