Så blir du framgångsrik på sociala medier - 5 smarta tips / by Mikael Cross

Ta en smoothie och luta dig tillbaka för här kommer fem smarta tips som hjälper dig till framgång på sociala medier

Använder du inte sociala medier idag så är det dags att tänka om. Daniel Wellington gick från noll till en omsättning på två miljarder. Smart marknadsföring och bra innehåll i sociala medier gjorde framgångarna för Daniel Wellington till ett faktum. Försäljning handlar om att bygga relationer, engagemang och att nå ut till befintliga och nya kunder. Daniel Wellingtons framgångar med sociala medier säger mycket om inflytandet sociala medier kan ha på ditt företag och det är inte förrens nu som fler och fler företag börjar inse att sociala medier på allvar blivit en allt viktigare faktor för deras framgångar. Stressad över var du ska börja? Det är lugnt. Vi har fixat biffen åt dig så här kommer 5 smarta tips som ger framgång på sociala medier.

1. Vilken kanal passar dig ? (Infographic)

Tänk först igenom vilken din målgrupp är, hur du kan nå ut till dem och vilka dina mål är.

När du vet svaren så är det dags att kolla vilka plattformar du/ni borde satsa på.
Rekommendation är att man använder dig av 2-3 plattformar.

Klicka på bilderna för mer information.


2. Var professionell 

Professionalitet och kvalité går hand i hand och måste gå som en röd tråd i allt ni gör. Använd er därför av välproducerat innehåll oavsett om det är bilder, filmer, videor eller text. Bra innehåll stärker ert varumärke och kunderna älskar det. Dåligt innehåll ger dåligt avtryck och skrämmer iväg potentiella kunder. Satsa på bra och välgjort innehåll som engagerar din målgrupp.

3. Nå ut och engagera med dina följare

Du har nu valt vilka sociala media plattformat du vill vara synlig på. Bra jobbat! Nu vill du börja växa och få folk att få upp ögonen för er i sociala medier. Så hur gör man? Man kan dela upp det i tre delar, annonsering, engagemang och cross-promotion. 

  • Annonser
    Att synas är inte gratis..men som tur är så är det relativt billigt att annonsera i sociala medier. Att annonsera på Facebook, Twitter och Instagram kan vara riktigt effektivt och ge dig en bra ROI..om du gör det på rätt sätt. Bäst av allt är att du på de flesta plattformar kan välja exakt vilka målgrupper som passar för er. Finns en historia om ett svenskt företag som gjorde armband med ankare på. Företaget valde att i sina annonser rikta sig mot invånare i endast hamnstäder runt om i världen. Smart marknadsföringsdrag och succén blev ett faktum.
     
  • Engagera er
    Nyckeln till folks hjärtan är engagemang. Folk älskar företag som visar personlighet och som svarar på frågar eller funderingar. Ta därför tid att like:a, kommentera eller dela andras inlägg  Va professionell men personlig och ni kommer vinna många hjärtan. Fokusera på att dela inlägg som ger mervärde och som är relevant till era kunder/målgrupp. När du engagerar dig i andras innehåll så kommer du snart se att andra börjar engagera sig i erat innehåll. 
     
  • Cross-promotion
    Cross-promotion handlar om att sprida era inlägg med hjälp av fler plattformar. Länka från facebook till er twitter, eller vice versa. Hitta bloggar som skriver om det ni gör och skicka länkar på era inlägg till dem. Lägg till sociala delningsknappar, starta samarbeten med bolag eller människor som är verksam inom samma eller närliggande områden som det ni gör. Lägg in länkar till era sociala medier i er mailsignatur etc.

4. Ge alltid mervärde

Att dela med dig av innehåll som ger mervärde bygger relationer och förtroende. Visa era följare och potentiella kunder er expertis. När du delar med dig av innehåll som ger mervärde visar ni att ni eller ert bolag är någon som kan sin bransch. Dela med dig av expertis utan att förvänta dig något tillbaka är ett recept till succé och goda relationer. Goda relationer ger alltid i slutändan goda affärer. Ett bra exempel är PR-byrån Westander som ger ut PR-handboken där dem ger ut 101 praktiska råd om hur du skapar bra PR. 

Bra företagande handlar inte om dig. Din målgrupp ska alltid komma först. Vad gillar dom? Vilka problem har dem? Hur kan du lösa deras problem? Visa uppskattning och du får uppskattning tillbaka i form av rekommendationer och fler affärer. Fokus när ni skapar innehåll bör alltid ligga på din målgrupp och deras behov.

5. Skapa dialog & bygg förtroende

Ingen gillar att prata in i en vägg. Tvåvägskommunikation borde vara en självklarhet. De företag som svarar på frågor och ger återkoppling med personlig touch är de företag det går bäst för. Lyssna på dina kunder. Ge dem återkoppling. Svara dem när de frågar eller kommenterar ert innehåll. Relationer och förtroende bygger du med dialog..inte monolog.


Gillar du det här inlägget så dela gärna vidare!


Vi är contentbyrån specialiserade på konceptutveckling, storytelling och visuellt innehåll. Tillsammans med konsulter/strateger, kreatörer och projektledare hjälper vi kunder att skapa strategier och innehåll som ger affärer, stärker varumärken och engagerar. Skicka oss ett mail på info[a]merixmedia.se så berättar vi mer!