Kom igång med rörligt innehåll - 4 tips by Mikael Cross

Rorligtinnehall.png

Att använda sig av rörliga innehåll är guld värt för er interna och externa kommunikation. Med rörligt innehåll kan ni förmedla känslor och berättande på ett sätt som engagerar era målgrupper och bygger relationer. Här kommer fyra tips på saker ni behöver ha i åtanke innan ni kör igång!
 

1. Målgrupp & syfte
Ha er målgrupp i åtanke när ni avgör vilken känsla ni vill förmedla med ert innehåll, Vilket format ska det vara? Vilka ska medverka? Hur vill ni att målgruppen ska reagera? Allt ni gör ska göras med målgruppen i fokus. Beskriv även ert syfte med innehåll och vilka reaktioner ni vill åt. Är syftet att utbilda? Göra reklam? Bygga varumärke? Ha färdigt målgrupp och syfte innan ni kör igång

2. Kanaler
Vilka kanaler ska ni använda för att nå er målgrupp? Instagram? Facebook? Youtube? TV? Ta fram en strategi för vilka kanaler ni vill sprida filmen. Ha er strategi färdig innan ni sätter igång med produktionen. Tänk genom om ni kan avända era rörliga medier som cross-promotionen med andra produkter och tjänster. Kanske som ett komplement till ett pressutskick ? Tänk även på att ni behöver anpassa formaten efter plattformarna vilket ni vill publicera era rörliga medier på.

3. Interna resurser & uppdragsbeskrivning
Att göra film och rörligt innehåll är en investering i ert varumärke. Tänk på att kvalité i innehåll är A-O för att ni ska lyckas nå ut med ert budskap. Ha även i åtanke på att beroende var ert innehåll ska visas så är det i relation till budget. Rörligt innehåll som bara ska visas internt på exempelvis data/mobiler kräver kanske inte lika mycket resurser som innehåll vilket ska visas på TV & bio vilket kräver mer resurser då viss del av arbetet behövs göras och kvalitetssäkras av externa ljudbolag och/eller VFX/postproduktionsbolag.  

Ta även fram en uppdragsbeskrivning/brief där ni kortfattat beskriver vad ni vill få ut av filmen, dvs filmens syfte, målgrupp, innehåll och budget. Antingen har ni den som underlag till ert interna resursteam eller som underlag ifall ni tar in ett externt bolag som hjälper er med planering och produktion. Den ansvariga producenten tar sedan fram manus och upplägg tillsammans med era önskemål innan inspelning sätts igång.

4. Referensgrupp
Sätt gärna upp en referensgrupp internt som kan hjälpa till med research och projektledning. Utse en projektledare internt som är den som har kontakt med producenten. Låt er projektledare vara den som stämmer av och förankrar projektet internt inom företaget. Se till att det skrivs ett kontrakt mellan er som beställare och den externa producenten/bolaget där det tydligt framgår vad som ska levereras, hur processen ska se ut, budgeten och vem som äger det filmade materialet etc.

Det är viktigt att ni är flexibla under produktionens gång. Att producera innehåll är ett arbete i konstant förändring så låt kontraktet fungera som en ram som beskriver förutsättningar. Ha en öppen dialog och gör regelbundna avstämningar med producenten/bolaget. I många fall krävs det att ni som beställare och produktionsbolaget måste hitta lösningar tillsammans på problem som uppstår under produktionens gång.

Lycka till! 


Vi är contentbyrån specialiserade på konceptutveckling, storytelling och visuellt innehåll. Tillsammans med konsulter/strateger, kreatörer och projektledare hjälper vi kunder att skapa strategier och innehåll som ger affärer, stärker varumärken och engagerar. Skicka oss ett mail på info[a]merixmedia.se så berättar vi mer!

Så gör du viral succé - 8 tips by Mikael Cross

Varför går vissa videor bättre, delas mer och like:as mer än andra videor? Svaret på frågan handlar om hur bra ni lyckas skapa engagemang. Innehåll som engagerar blir oftast virala och delas mer än annat innehåll så här kommer åtta tips på hur du ska tänka om du ska skapa innehåll för rörliga medier som engagerar. Enjoy!

1. Identifiera historien bakom

Identifiera historier och berättelser som passar för rörliga medier. Tänk visuellt. Ni ska fånga och skapa känslor med ert innehåll. Få tittarna att känna känslor och ni vinner deras hjärtan (och delningar).

2. Skippa säljet

Förtroende mellan ditt varumärke och tittarna är allt. För mycket logotyper och "sälj" resulterar alltid i att tittarnas förtroende för ditt varumärke minskar. Var genuin. Ge utan att förvänta dig något tillbaka.

3. Lär från journalister

Låt dig inspireras från journalister och rubriksättare. Journalister och rubriksättare är experter på att lyfta fram historier och göra dem intressanta. 

4. Undvik störande grafik

Bland det värsta som finns är videor med på tok för mycket reklam, grafik och störande animationer. Undvik att använda för mycket grafik eller störande animation. Håll det enkelt men snyggt.

5. Ge tittarna mervärde

Era videor måste förtjäna visningar och delningar. Vilka mervärden kan ni ge era tittare?

6. Kom till poängen - snabbt

Dra inte ut på det. Tittare är otåliga så kom till poängen och skapa intresse så fort ni kan.

7. Använd lockande rubrik och miniatyrbild

Ge er video en stark titel och lockande miniatyrbild. Vill du veta mer om hur du kan bli bättre på att skriva rubriker? Kolla in - 5 Easy Tricks to Help You Write Catchy Headlines

8. Dela Dela Dela

Se till att era videor enkelt kan delas vidare på social medier som Facebook, Twitter, Instagram och Youtube.


Vi är contentbyrån specialiserade på konceptutveckling, storytelling och visuellt innehåll. Tillsammans med konsulter/strateger, kreatörer och projektledare hjälper vi kunder att skapa strategier och innehåll som ger affärer, stärker varumärken och engagerar. Skicka oss ett mail på info[a]merixmedia.se så berättar vi mer!

Så gör du succé med egenproducerad webb-TV by Mikael Cross

Året är 1984 och Herbert Söderström presenterar sin egen analys av "hemdatorns" framtid.

Nästan hälften av svenskarna mellan 15-74 konsumerar varje dag underhållning online via plattformar som Netflix, Youtube och Viaplay. Tiden för linjär-TV är förbi. Webb-TV är det som gäller. Egenproducerat och relevant innehåll för webben är därför ett perfekt exempel på hur företag genom rörliga medier och storytelling kan nyttja styrkan av digitala plattformar för att bygga varumärke, relationer och driva affärer framåt.

Egenproducerat innehåll för webben är ett genidrag som når ut direkt till målgruppen och är ett perfekt exempel på hur du genom rörliga medier och storytelling kan nyttja digitala plattformar för att bygga varumärke, relationer och driva affärer framåt.

Webb-TV tittandet ökar för varje dag som går och ett bolag som ser potentialen i nya konsumtionsmönster och i den digital utvecklingen är Nelly.com som redan efter två månader av premiären för den egenproducerade webbserien Filter haft över 700 000 visningar, varav majoriteten är Nellys egna målgrupp.

Det linjära Tv-tittandet minskar för varje dag som går och 45 procent av svenskarna mellan 15-74 tittar på webb-TV varje dag och bland de äldre ökar webb-TV tittandet mest av alla grupper. Tydligast för online-tittande är trenden bland ungdomar och unga vuxna mellan 15-24. En av de som i sin marknadsföringsstrategi  satsar på egenproducerat innehåll på digitala och sociala kanaler är e-handlaren Nelly.com som tagit fram webbserien Filter. Varje avsnitt är mellan 2-7 minuter långa och handlingen kretsar kring tre tjejer i 25-årsåldern som söker efter det perfekta livet med hjälp av kärlek, drama, snygga kläder och bloggar.

Distribution av serien sker genom digitala plattformar som youtube, egna hemsidan Nelly.com och MTG´s Viafree. Smarta och noggrant utvalda interaktioner där man kan köpa karaktärernas "look" från de olika säsongerna på Nellys hemsida, följa huvudkaraktären på Instagram och andra invävda aktiviteter som ambassadörssamarbeten och kollektionssläpp är som en perfect match made in heaven.

Succén med Filter är ett faktum och att Nelly satsar på egenproducerat för webb-TV är ett genidrag och ett perfekt exempel på hur man genom rörliga medier och storytelling kan bygga varumärke, relationer och driva affärer framåt. Under 2017 blev det även officiellt att Nellys systerbolag NLY man spinner vidare på egenproducerat innehåll och gör en webbserie i sex delar med humorduon (och instagramprofilerna) Tom & Petter. 

Filter är nu inne på fjärde säsongen och finns tillgänlig både på youtube, Nellys hemsida och på MTG´s plattform Viafree.

Det ni borde fråga er själva är om ni verkligen ska köpa den där reklamplatsen i linjär-TV eller kanske göra som Nelly och skapa eget innehåll? 

Filter - Trailer


Vi är contentbyrån specialiserade på konceptutveckling, storytelling och visuellt innehåll. Tillsammans med konsulter/strateger, kreatörer och projektledare hjälper vi kunder att skapa strategier och innehåll som ger affärer, stärker varumärken och engagerar. Skicka oss ett mail på info[a]merixmedia.se så berättar vi mer!

Så blir du framgångsrik på sociala medier - 5 smarta tips by Mikael Cross

Ta en smoothie och luta dig tillbaka för här kommer fem smarta tips som hjälper dig till framgång på sociala medier

Använder du inte sociala medier idag så är det dags att tänka om. Daniel Wellington gick från noll till en omsättning på två miljarder. Smart marknadsföring och bra innehåll i sociala medier gjorde framgångarna för Daniel Wellington till ett faktum. Försäljning handlar om att bygga relationer, engagemang och att nå ut till befintliga och nya kunder. Daniel Wellingtons framgångar med sociala medier säger mycket om inflytandet sociala medier kan ha på ditt företag och det är inte förrens nu som fler och fler företag börjar inse att sociala medier på allvar blivit en allt viktigare faktor för deras framgångar. Stressad över var du ska börja? Det är lugnt. Vi har fixat biffen åt dig så här kommer 5 smarta tips som ger framgång på sociala medier.

1. Vilken kanal passar dig ? (Infographic)

Tänk först igenom vilken din målgrupp är, hur du kan nå ut till dem och vilka dina mål är.

När du vet svaren så är det dags att kolla vilka plattformar du/ni borde satsa på.
Rekommendation är att man använder dig av 2-3 plattformar.

Klicka på bilderna för mer information.


2. Var professionell 

Professionalitet och kvalité går hand i hand och måste gå som en röd tråd i allt ni gör. Använd er därför av välproducerat innehåll oavsett om det är bilder, filmer, videor eller text. Bra innehåll stärker ert varumärke och kunderna älskar det. Dåligt innehåll ger dåligt avtryck och skrämmer iväg potentiella kunder. Satsa på bra och välgjort innehåll som engagerar din målgrupp.

3. Nå ut och engagera med dina följare

Du har nu valt vilka sociala media plattformat du vill vara synlig på. Bra jobbat! Nu vill du börja växa och få folk att få upp ögonen för er i sociala medier. Så hur gör man? Man kan dela upp det i tre delar, annonsering, engagemang och cross-promotion. 

  • Annonser
    Att synas är inte gratis..men som tur är så är det relativt billigt att annonsera i sociala medier. Att annonsera på Facebook, Twitter och Instagram kan vara riktigt effektivt och ge dig en bra ROI..om du gör det på rätt sätt. Bäst av allt är att du på de flesta plattformar kan välja exakt vilka målgrupper som passar för er. Finns en historia om ett svenskt företag som gjorde armband med ankare på. Företaget valde att i sina annonser rikta sig mot invånare i endast hamnstäder runt om i världen. Smart marknadsföringsdrag och succén blev ett faktum.
     
  • Engagera er
    Nyckeln till folks hjärtan är engagemang. Folk älskar företag som visar personlighet och som svarar på frågar eller funderingar. Ta därför tid att like:a, kommentera eller dela andras inlägg  Va professionell men personlig och ni kommer vinna många hjärtan. Fokusera på att dela inlägg som ger mervärde och som är relevant till era kunder/målgrupp. När du engagerar dig i andras innehåll så kommer du snart se att andra börjar engagera sig i erat innehåll. 
     
  • Cross-promotion
    Cross-promotion handlar om att sprida era inlägg med hjälp av fler plattformar. Länka från facebook till er twitter, eller vice versa. Hitta bloggar som skriver om det ni gör och skicka länkar på era inlägg till dem. Lägg till sociala delningsknappar, starta samarbeten med bolag eller människor som är verksam inom samma eller närliggande områden som det ni gör. Lägg in länkar till era sociala medier i er mailsignatur etc.

4. Ge alltid mervärde

Att dela med dig av innehåll som ger mervärde bygger relationer och förtroende. Visa era följare och potentiella kunder er expertis. När du delar med dig av innehåll som ger mervärde visar ni att ni eller ert bolag är någon som kan sin bransch. Dela med dig av expertis utan att förvänta dig något tillbaka är ett recept till succé och goda relationer. Goda relationer ger alltid i slutändan goda affärer. Ett bra exempel är PR-byrån Westander som ger ut PR-handboken där dem ger ut 101 praktiska råd om hur du skapar bra PR. 

Bra företagande handlar inte om dig. Din målgrupp ska alltid komma först. Vad gillar dom? Vilka problem har dem? Hur kan du lösa deras problem? Visa uppskattning och du får uppskattning tillbaka i form av rekommendationer och fler affärer. Fokus när ni skapar innehåll bör alltid ligga på din målgrupp och deras behov.

5. Skapa dialog & bygg förtroende

Ingen gillar att prata in i en vägg. Tvåvägskommunikation borde vara en självklarhet. De företag som svarar på frågor och ger återkoppling med personlig touch är de företag det går bäst för. Lyssna på dina kunder. Ge dem återkoppling. Svara dem när de frågar eller kommenterar ert innehåll. Relationer och förtroende bygger du med dialog..inte monolog.


Gillar du det här inlägget så dela gärna vidare!


Vi är contentbyrån specialiserade på konceptutveckling, storytelling och visuellt innehåll. Tillsammans med konsulter/strateger, kreatörer och projektledare hjälper vi kunder att skapa strategier och innehåll som ger affärer, stärker varumärken och engagerar. Skicka oss ett mail på info[a]merixmedia.se så berättar vi mer!

Filmkreatör startar ny byrå by Mikael Cross

  Mikael Cross  Foto: Mathias Blom 

Mikael Cross Foto: Mathias Blom 

Han är en av skaparna bakom serien som blev en av de mest sedda på Viaplay under 2017 och med dokumentären om Bröderna Salazar satte han svensk hiphop på kartan. Nu startar filmskaparen och producenten Mikael Cross egen produktionsbyrå med fokus på rörliga medier, stillbild och grafik.
 

Mikael Cross kommer närmast från filmbolaget SF Studios där han arbetat med produktion och konceptutveckling. Från kritikerhyllade Bröderna Salazar till Elsas Värld säsong 2 och nu senaste succéserien ALEX med bl.a. Dragomir Mrsic och Rakel Wärmländer i rollerna. Nya byrån Merix Media kommer fokusera på att skapa och paketera kvalitativt innehåll som engagerar, framförallt inom rörliga medier, stillbild och grafik.

Bland tilltänkta uppdragsgivare finns både storbolag och startups med höga ambitioner från olika branscher. Vi tycker att det ska vara enkelt och smidigt för företag att skapa riktigt bra innehåll och det är vad vi på Merix Media kommer hjälpa våra uppdragsgivare med. 

Oavsett om det är innehåll till sociala medier eller marknadsföringsmaterial så borde det vara en självklarhet för företag som vill utveckla sitt varumärke och driva affärer framåt att deras innehåll blir skapat på rätt sätt och med de främsta kreatörerna och det är en av anledningarna till att vi som byrå inte heller kommer konkurrera med lågt pris, utan med hög kvalitet och nöjda kunder.

Vill du veta mer? Surfa in på www.merixmedia.se eller maila info[a]merixmedia.se